Tegenwoordig maken vele mensen iedere dag gebruik van het internet. Voor veel bedrijven levert dat mooie kansen op voor het uitvoeren van (markt)onderzoek. Online onderzoek is vandaag de dag dan ook een veel toegepaste onderzoeksmethode. Omdat het internet zo’n belangrijke rol speelt in onze dagelijkse leven, staan de ontwikkelingen op het gebied van online onderzoek niet stil. Daarom zijn we ook steeds beter in staat om het aantal nadelen van online onderzoek tot een minimum te brengen.
Wilt u meer weten over hoe wij online onderzoek kunnen verrichten voor uw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Hoe werkt online onderzoek precies en welke methode passen wij toe? Bij een onderzoek dat online wordt uitgevoerd, draait het om vragenlijsten die respondenten online kunnen invullen. Respondenten krijgen vaak toegang tot deze vragenlijsten via een link die ze via de e-mail krijgen toegestuurd. Om ervoor te zorgen dat respondenten alleen de juiste vragen te zien krijgen, maken we gebruik van zogenaamde ‘skips’. Daarmee kan de desbetreffende respondent vragen overslaan die op hem of haar niet van toepassing zijn.
We verwerken de vragen en antwoorden in een apart programma, zodat we antwoorden kunnen samenvoegen en conclusies kunnen trekken. Wanneer we het online onderzoek hebben afgerond, kunnen we de resultaten op verschillende visuele manieren aan u presenteren. Heeft u geen e-mailadressen van de doelgroep tot uw beschikking? Dan kunnen we gebruik maken van onderzoekspanels.
Online onderzoek kent een aantal voordelen.
Het enige nadeel van online onderzoek is dat er weinig ruimte is om gedachten, motieven en antwoorden van respondenten verder uit te diepen. Doorvragen of vragen om extra verheldering is dus niet mogelijk. Het opstellen van goede vragenlijsten is daarom essentieel.
Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden om online onderzoek in te zetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder.