Mensen hebben steeds meer vrije tijd. Wat doen zij met deze tijd? Waar geven zij hun geld aan uit? Dit zijn allebei vragen die goed aan bod kunnen komen in een vrijetijdsonderzoek. Dit is bijvoorbeeld interessant voor culturele organisaties en bedrijven, of voor marketingmedewerkers van een pretparken en andere vrijetijdsbestedingen.
Een vrijetijdsonderzoek kijkt naar de vrijetijdsbesteding van de te onderzoeken groep mensen. Vrijetijdsbesteding in de breedste zin van het woord. Zowel fysieke besteding, dus wat voor activiteiten ondernemen mensen in hun vrije tijd. Waar gaan mensen graag naar toe op hun vrije avond. Maar ook; hoeveel besteden zij dan? Wat besteden mensen aan geld uit aan hun vrije tijd.
In Nederland hebben wij met z’n allen steeds meer te besteden aan vrije tijd. De markt rondom vrijetijdsbesteding is dus groeiende. Veel bedrijven en organisaties willen hiervan meeprofiteren en doen een onderzoek naar de vrijetijdsbesteding voordat zij hun product of dienst op de markt zetten. Een slimme zet, aangezien u na dit onderzoek een beter beeld heeft van hoe de vrijetijdsbesteding in elkaar steekt.
Voor wat voor soort bedrijven en organisaties kan een vrijetijdsonderzoek interessant zijn. Eigenlijk voor alle instanties, organisaties, verenigingen en bedrijven in de vrijetijdssector. Hierbij kunt u denken aan:
Hoe wordt een vrijetijdsonderzoek uitgevoerd? Dit kan grofweg gezegd op 2 verschillende manieren. Namelijk door middel van deskresearch en via enquêtes.
Met deskresearch of literatuuronderzoek kan onderzocht worden aan de hand van allerlei betrouwbare bronnen. Hierbij kunt u onder andere denken aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Het CBS en SCP doen jaarlijks ontzettend veel verschillende onderzoeken, waar wij tijdens een vrijetijdsonderzoek graag gebruik van maken.
Naast deze externe bronnen, kan een onderzoek ook bestaan uit interne bronnen. Misschien heeft uw organisatie wel een groot klantenbestand waar we het één en ander mee kunnen. Of wat te denken van het kassasysteem, ook hier kan erg veel bruikbare informatie te vinden zijn.
Een vrijetijdsonderzoek kan ook bestaat uit enquêtes onder de doelgroep. Door middel van enquêtes kunnen er interessante vragen aan de doelgroep worden gesteld. Deze vragen zijn uiteraard samen met u als opdrachtgever opgesteld. Zodat aan het eind van het onderzoek precies naar boven is gekomen, wat u als opdrachtgever wilde weten.
Hebt u vragen en wilt u graag met ons in contact komen? Dat kan! Wij staan u graag te woord.