Om als organisatie relevant te blijven voor uw klanten is het belangrijk om voortdurend te sturen op de behoefte en wensen van uw klanten. De tevredenheid van uw klanten is hierbij dus van essentieel belang. Een goede manier om dit te achterhalen is met een klanttevredenheidsonderzoek. Hiermee wordt inzichtelijk wat de tevredenheid van uw klanten is ten opzichte van uw organisatie en dit zet u vervolgens weer om in concrete verbeteringen.
Waarom zou u als bedrijf, onderneming of organisatie een klanttevredenheidsonderzoek uit laten voeren?
Een klanttevredenheidsonderzoek betekent klanttevredenheid meten. Klanttevredenheid meten is erg belangrijk, hiermee kunt u namelijk de klanttevredenheid verhogen. Het werven van nieuwe klanten kost meer geld en tijd dan het in stand houden van uw huidige, tevreden klanten. Quelsa helpt u graag inzicht te krijgen in de tevredenheid van uw klanten door middel van een klanttevredenheidsonderzoek. Zo kunt u de klanttevredenheid verbeteren en vergroten. Door een onderzoek naar klanttevredenheid vaker uit te voeren, heeft u meer grip op de tevredenheid van uw achterban. Tevens ziet u of belangrijke interne en externe veranderingen binnen uw organisatie effect hebben op de tevredenheid van uw klanten.
Bij het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek stelt Quelsa samen met u de meest geschikte wijze van het vergaren van informatie vast. Vervolgens stellen we samen met u een vragenlijst op waaruit we de klanttevredenheid meten. Samen kunnen we de klanttevredenheid verhogen. Een klanttevredenheidsonderzoek kan zowel online, telefonisch als schriftelijk uitgevoerd worden, of een combinatie van deze varianten. Uiteraard is het ook mogelijk om een anoniem onderzoek naar klanttevredenheid uit te voeren, dit bevordert de betrouwbaarheid van het onderzoek. In dat geval raadt Quelsa aan om gebruik te maken van online vragenlijsten.
Heeft u al eerder een klanttevredenheidsonderzoek uit laten voeren? Quelsa neemt die resultaten mee zodat u de klanttevredenheid op de lange termijn kunt zien.
Zodra het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd, krijgt u een rapport. Dit rapport bevat naast harde cijfers en conclusies ook aanbevelingen. Met deze aanbevelingen heeft u bruikbare handvatten en kunt u meteen aan de slag met het verhogen van de klanttevredenheid.
Binnen een klanttevredenheidsonderzoek is belang erg belangrijk. In hoeverre vindt een klant het belangrijk om tevreden te zijn over een bepaald onderdeel van uw bedrijf. Klanttevredenheid over uw dienst, product over organisatie wordt grofweg gemeten over de volgende 5 onderdelen:
Bij een betrouwbaar en professioneel klanttevredenheidsonderzoek is het niet voldoende om enkel te kijken naar de tevredenheid op deze bepaalde onderdelen. Wij kijken ook naar of de klanten belang hechten aan deze onderdelen. Dus stel een klant vindt empathie voor uw bedrijf of organisatie niet erg van belang; dan is het minder erg als deze klant lager scoort op dat onderdeel.
Zowel voor Business tot Business organisaties als voor Business to Consumer organisaties kan een klanttevredenheidsonderzoek relevant zijn. Zolang u als bedrijf met klanten te maken hebt, is het interessant om te onderzoeken hoe uw relatie met hen is. En hoe zij de relatie met uw merk of bedrijf ervaren. Een onderzoek naar klanttevredenheid is voor ieder bedrijf anders en uniek en is altijd maatwerk. Dus of u nu in de B2B werkt of juist in de B2C; een klanttevredenheidsonderzoek kan u veel inzichten in uw klanten bieden.
Contact Gratis IntakegesprekEr zijn verschillende soorten klanttevredenheidsonderzoeken. We zetten de belangrijkste voor u op een rij.
Uiteindelijk krijgt u een rapport van Quelsa dat naast harde cijfers ook conclusies en aanbevelingen bevat waar u meteen mee aan de slag kunt. Zo heeft u bruikbare handvatten om de klanttevredenheid en/of de medewerkerstevredenheid te verbeteren.
Wat zijn de juiste vragen om te stellen tijdens een klanttevredenheidsonderzoek? Uiteraard stellen wij de vragenlijst altijd samen met de klant op, dus u als klant heeft zeker inspraak in de vraagstelling en de benadering van uw eigen klanten. Toch vinden veel mensen het fijn om een aantal voorbeeldvragen te zien. Vandaar dat we een aantal vragen als voorbeeld op een rij hebben gezet. Zie het als inspiratie, waar u aan kunt denken bij een klanttevredenheidsonderzoek.