Het is voor bedrijven belangrijk om goed na te denken over de prijs die ze willen vragen voor een product of dienst. Wilt u graag weten of u de juiste prijs vraagt voor uw product? Dan kunt u een prijsonderzoek inzetten.
Het vinden van de juiste prijs voor uw dienst of product is knap lastig. Sommige bedrijven zijn te bang om te duur te zijn en lopen hierdoor omzet mis. Andere bedrijven zijn weer te overmoedig en schrikken (potentiële) klanten af door een te hoge prijs. Bij prijsonderzoek wordt onderzocht wat een doelgroep duur of goedkoop vindt. Wat is een consument bereid om te betalen voor een product of dienst en wanneer stapt hij over naar een concurrent? Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek kunt u bepalen wat de beste prijs is voor uw product of dienst.
Prijsonderzoek biedt u de volgende inzichten:
Prijsonderzoek kan op meerdere manieren worden uitgevoerd. Een manier is om de respondenten een aantal producten of diensten voor te leggen waarbij verschillende prijzen vermeld staan. Vervolgens moeten de respondenten dan aangeven wat ze goedkoop of duur vinden. Zo wordt er een onder- en bovenprijs vaststellen. Een andere methode is om respondenten alleen een aantal prijzen voor te leggen. Ook nu moeten ze aangeven wat ze duur of goedkoop vinden.